Pauzes in je werkdag

natuurfotovogels

Je zit al een paar uur achter je bureau en opeens voel je de spanning en dufheid in je lichaam. Herkenbaar? Voor mij wel! Als ik niet aan het koken ben zit ik vaak achter de computer en niet altijd in de juiste houding. Dat gaat in mijn lichaam zitten. Onlangs trainde ik een paar weken met een personal trainster en zij vertelde me dat er na 20 minuten al processen in het lichaam plaatsvinden, waardoor je pijn kunt krijgen in bijvoorbeeld je rug.

Duidelijk is het: te lang achter de computer zitten is niet goed voor lichaam & geest. Hoe kun je klachten voorkomen? Ik ben de laatste tijd aan het experimenteren met een timer. Ieder half uur gaat die af en dan doe ik vijf minuten even iets anders. Even een kopje thee zetten of een telefoontje plegen in de buitenlucht. Ik merk dat het goed voor mij werkt. Niet alleen om rug- en nekklachten te voorkomen, maar ook om daarna weer met frisse energie aan het werk te gaan.

Ik heb hieronder vijf goede manieren voor je op een rij gezet om mini-breaks in te passen in je werkdag:

Laat je waterfles thuis

Ik weet dat iedereen de afgelopen jaren zichzelf juist heeft aangeleerd om veel water te drinken en dat moet je ook vooral blijven doen, maar probeer eens dezelfde hoeveelheid water te drinken maar dan per glas. Loop even naar de keuken en maak een lekkere kop thee voor jezelf of neem een groot glas water (als het kan met een schijfje citroen). Je hydrateert jezelf én maakt heel wat extra meters!

Vijf minuten je ogen dichtdoen

Mediteren of als je je daar niet prettig bij voelt dan noem je het anders. Zoek een rustig plekje op en ga comfortabel zitten. Zet een timer (of doe het op gevoel) en sluit je ogen zo’n vijf minuten. Volg je ademhaling. Dit is echt een perfecte restart van je dag! Ik ben iedere keer weer verbaasd hoeveel effect dit heeft. Ik ben alerter, vrolijker en voel me alsof ik midden op de dag nog een keer met het juiste been uit bed stap.

Wandeling door het pand of nog beter: buiten

Door te wandelen breng je je bloedsomloop in beweging. Dit zorgt ervoor dat de energie beter door je lichaam stroomt en je je fitter voelt. Moet je iets tegen een collega zeggen: stuur eens géén mail, maar loop erheen. Het voordeel van buiten wandelen is dat je naast het positieve effect van wanedelen ook nog een portie zuurstof kan opsnuiven.

Stretchoefeningen

Een hele belangrijke! Als je de hele dag vrijwel in dezelfde houding zit word je al snel stijf. Door af en toe een paar oefeningen te doen blijft je lichaam soepeler. Rol met je hoofd, rol je schouders naar voor een achter en maak cirkels vanuit je heupen. Draai ook met je enkels en polsen, want energie blijft daar vaak vastzitten.

Praatje maken

Je bent tegelijkertijd van je plaats af en bezig met verbinding. Je bouwt een betere relatie op door zo nu en dan even te kletsen over niet werk-gerelateerde onderwerpen en het is voor de werksfeer. Ik vind het soms ook heel goed werken om even iemand te bellen die helemaal buiten het werk staat wat ik op dat moment aan het doen ben. Even kletsen over koetjes en kalfjes en daarna kun je er weer tegenaan!

2015-07-20T09:18:38+00:00Sport & Ontspanning|2 Comments

2 Comments

  1. Goeie tips! Ik drink bewust per glas en als een collega voorstelt om vers water te gaan halen, wijs ik dat altijd af (heel lief, maar ik doe het liever zelf, ik zit al genoeg stil). Ik denk dat het beter kan bij mij, maar ik sta nu al zo vaak recht …

Leave A Comment