5 tips voor een gezonder leven

1. Schaf een sapcentrifuge aan

Juice, juice, juice!! Dit is de beste manier om je dag te starten. Het brengt je spijsvertering op gang (dus als je last hebt van verstoppingen..), beschermt je tegen ziekten en doordat de voedingsstoffen ‘voorverteerd’ worden, kan je lichaam ze veel makkelijker opnemen. Als je weinig groenten in je dieet gebruikt, dan is juicen dé manier om in één keer een grote portie te consumeren.  Het is wel even een investering, maar als je de voordelen opsomt is het het meer dan waard! Ik gebruik zelf deze juicer van Philips.

Je kunt bijna alle groenten en fruit gebruiken om te juicen. Meestal gebruik ik 3 of 4 soorten groenten en 1 stuk fruit, omdat te veel fruitsap zorgt voor een hoge suikerinname. Kies voor biologische producten aangezien je de schil het liefst ook wil juicen (meeste vitaminen).

Voorbeeldsapjes:

Herfstbooster
Meloen Appel Limoen Munt Sapje

2. Denk logisch na

Als je logisch nadenkt, dan weet je zelf ook wel dat een stuk ontbijtkoek, een eierkoek of een light yoghurtdrankje niet gezond zijn. Deze producten hebben een waslijst aan ingrediënten die je liever niet in je voedsel terugvindt.  Aspartaam, suiker, wit tarwebloem, glucose-fructosesiroop.. Ons lichaam weet niet wat ze met deze stoffen aan moet en slaat op hol (vermoeidheid na het eten, gasvorming, rommelende/opgezette buik, vage klachten). Kies liever voor voedsel zonder ingrediëntenlijst , zoals fruit, groenten, granen, noten, zaden en peulvruchten. Saai of niet lekker? Ik hou ontzettend veel van eten en eet alleen dingen die lekker zijn. En ik kan je verzekeren dat een banaan met appel, kokosolie en amandelen uit de oven lekkerder smaakt dan een plakje ontbijtkoek ;) ! Laten we het niet hebben over pure, natuurlijke chocolademousse, fruitsmoothies met amandelmelk of speltcrackers met hummus en avocado. Kies voor je lichaam!

3. BEWEEG!!!

Je kunt er pagina’s aan wijden hoe belangrijk en gezond bewegen is, maar je weet het pas als je het zelf doet. Iedereen voelt zich beter na een uurtje dansen, een rondje hardlopen of een middagje hiken. Dat komt omdat ons lichaam gemaakt is om te bewegen. Door regelmatig te sporten bouwen we conditie op wat ervoor zorgt dat we ons in het algemeen fitter voelen en we van een stabieler energielevel profiteren. De endorfines die tijdens het bewegen vrijkomen maken dat we ons vrolijker en relaxter voelen. Giffen en stress worden afgevoerd door de verhoogde hoeveelheid zuurstof die door het lichaam rondgepompt word. Ga voor een sport die bij je past. Wil je zelf bepalen wanneer je sport en nergens aan vastzitten? Ga dan hardlopen of neem een yogapas, zodat je zelf lessen uit kunt kiezen. Motivatieproblemen? Geef je op met een vriendin, kennis of familielid en spreek een vaste dag af. Maar ook kleine beetjes helpen. Na de lunch even 15 minuten in de buitenlucht wandelen of naar je werk fietsen. Er zitten geen nadelen aan bewegen! We are made to move.

4. Houd een eetdagboek bij

Om inzicht te krijgen wat je allemaal eet kun je twee weken (of langer) een eetdagboek bijhouden. Hierin schrijf je exact wat je gedurende de dag eet. Vooral een goed idee als je kwaaltjes hebt en erachter wilt komen of deze te maken hebben met je dieet. Schrijf na iedere maaltijd en tussendoortjes op wat je hebt gegeten en hoe je je voelt. Heb je veel energie of juist weinig? Heb je last van je buik of krijg je hoofdpijn?  Zelf merkte ik na een tijd een dagboek bijgehouden te hebben dat ik mezelf na het eten van tarweproducten of producten met suiker altijd erg moe en lusteloos voelde. Het belangrijkste voor mij was dus deze producten uit mijn dieet bannen. Het verschil was direct te merken. Als ik nu nog wel eens iets met suiker eet voel ik het meteen. Mijn energie verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Eten moet ons energie geven en niet andersom. En de ‘after dinner dip’ is niet normaal. Als we ons lichaam voeden met goede producten en niet te veel eten!! dan voelen we ons goed na het eten. Kom erachter wat goed voor jou voelt.

5. Vermijd producten die  fructose-glucosesiroop bevatten

Lees de etiketten. Fructose-glucosesiroop is zeer gevaarlijk en maakt ons vet. Helaas zit het verwerkt in duizenden producten die tegenwoordig in de supermarkt staan. Van pastasauzen, tot ontbijtgranen en frisdranken. Dat de overheid dit toelaat is onvoorstelbaar. Het chemische goedje komt ook voor onder de naam glusocesiroop, fructosesiroop en maisstroop. Het zorgt ervoor dat ons insuline-level compleet ontregelt raakt en we steeds meer honger krijgen. De glucose uit de siroop wordt door onze lever niet omgezet in energie, maar in vet. Hierdoor ontstaat een vette lever wat na verloop van tijd resulteert in overgewicht. Uit onderzoek blijkt zelfs dat een verhoogde inname van maisstroop in combinatie met het eten van minder vezels de kans op diabetes type 2 met 20 x verhoogt.

Om de vraag te beantwoorden waarom deze stille doder tegenwoordig overal inzit; het is zeer goedkoop om te produceren. Het gaat dus wederom om geld in plaats van om waar het zou moeten gaan: ONS.

Bekijk voor meer informatie de documentaire:
Food Inc
En het YouTube filmpje:
De gevaren van Glucose-Fructosesiroop

Bij iedere maaltijd heb je de keuze wat je in je lichaam stopt. Geloof niet wat de reclamespotjes je vertellen, maar luister naar wat je lichaam je vertelt! Eet jezelf gezond en gelukkig.

-x- Jolijn

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 Reacties op 5 tips voor een gezonder leven

  1. Crista zegt:

    Ik vind glucose-fructose siroop zelfs in een blik kidneybonen van de Lidl. Dan heb je daar ook nog van die reclame over sonja Bakker, mensen die weinig geld hebben en weinig verstand van voeding geloven dat die producten dan echt goed zijn, zoo frustrerend.
    Ik moet er ooit zijn voor mijn verse groenten en fruit, omdat die anders niet in mijn budget passen…

  2. Natasja zegt:

    Ik kan me erg vinden in dit artikel. ‘We are made to move’ las, was dat wel weer een eyeopener voor mij. Want ondanks dat ik eigenlijk best weet dat bewegen gezond is en je er energie van krijgt, vermijd ik het liever. Ik kan uren slapen op een dag, maar een uurtje actief bewegen….meestal hik ik daar zo tegenaan. Want ik ben zo moe…(ja vind je het gek!!) Als ik het dan uiteindelijk gedaan heb, ben ik heel trots op mezelf. Terwijl het eigenlijk normaal zou moeten zijn! Wij mensen zijn zo ver van onze natuur verwijderd geraakt. Dat is zo jammer. Want de resultaten liegen er niet om…al die ziekten, zowel fysiek als mentaal, die komen er niet voor niks…
    Ik word er wel eens wanhopig van. Maar daar hebben we helemaal niks aan! Bloggen en proberen de ogen van mensen te openen op een positieve, opbouwende manier, dat is veel effectiever!

    Ga zo door!

  3. Piet Pusbult zegt:

    Jolijn,

    Ergens ben ik verliefd geraakt op je manier van denken. De voorbeelden die je opnoemt qua eten, lijken mij verrukkelijk, zelfs als ze niet uit de oven zouden komen. Mensjes geloven graag reclames. Men kijkt ook liever naar een “Tenminste Houdbaar Tot” datum, dan naar een lange ingrediëntenlijst. Het logisch denken is vaak ver te zoeken. Hele volksstammen denken dat een gepasseerde THT een product direct giftig maakt. Ooit heb ik zelfs een THT ontdekt op een busje zout. Een busje zout met een THT datum, absurd. Maar dat wil de mens graag, tenminste, dat denken ze. Dat ondertussen al die voedingsmiddelen met gepasseerde THT verdwijnen in veevoer, nee, daar staat niemand bij stil. En juist daar stapelen al die chemische toevoegingen zich op in het vet van varkens. Want die zweten niet, waarna de consumerende geest het vlees van het varken koopt bij de kiloknaller en zo schets ik een beeld wat ik geregeld tegenkom. Zonde eigenlijk.

    En juist daardoor is het van grote waarde dat je deze inspirerende site onderhoudt, waarvoor nogmaals mijn complimenten en dank.

    Liefs,
    Pietje

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>